Een maand op mijn elektrische fiets

elektrische fiets

Vandaag heb ik mijn elektrische fiets exact een maand. Vroeger ging ik met de trein en de fiets naar het werk, die fietsrit was 4 kilometer enkel. Niet echt veel, maar wel genoeg om iedere dag toch een beetje beweging te hebben (de rest van die dagen slijt ik aan een bureau). Toen kregen alle werknemers de kans om een fiets te krijgen van het werk. Er waren wel enkele voorwaarden aan verbonden: je moet 80 % van de tijd met de fiets komen en vanaf 15 km kan je een elektrische fiets krijgen. Ik woon op 25 tot 27 kilometer van mijn werk (afhankelijk van de route) en kwam dus in aanmerking voor een elektrische fiets. We mochten de fiets enkele dagen testen en ik was meteen verkocht! Mijn treinmaatje (een collega die vlak bij mij woont) ook en dus fietsen we sinds een maand samen naar het werk en werden we zo volwaardige fietsmaatjes.

Enkele cijfers (want meten is weten)
Maximumsnelheid: 38,2 km/u
Gemiddelde snelheid: 23,6 km/u
Rijtijd: 29u53
Afstand totaal: 706,9 km
Weegschaal: bijna 3 kilo minder

Die maximumsnelheid haalde ik met van een brug te fietsen (zonder extra te trappen), dus daar heeft de ondersteuning niet bij geholpen. Om de gemiddelde snelheid zo hoog te krijgen, hielp de ondersteuning natuurlijk enorm. Wij fietsen meestal 25 of 26 km/u, maar komen onderweg vrij veel stoplichten tegen, vandaar het lagere gemiddelde. 25 km/u is niet supersnel, nee, maar je trapt je niet dood en dat is het fijne. Ik fiets een brug tegenwoordig omhoog tegen 24 km/u en zonder al te veel moeite, dat is echt een luxe. Ik denk dat ik nu even moe ben na die lange rit als vroeger na mijn korte rit (waarbij wij ons moesten haasten om op tijd op het werk te zijn of om de trein te halen), maar nu ben ik wel iedere dag twee uur in beweging. Mijn weegschaal is mij eindelijk weer gunstig gezind. Ik zeg ook al eens vaker nee tegen zoetigheid (want afvallen motiveert mij om beter mijn best te doen), maar ik sta echt niet op dieet.

Ik nam al wel wat vakantie, dus eigenlijk fiets ik er nog geen volledige maand op, maar ik zat al wel bijna dertig uur op die fiets en fietste er al meer dan 700 kilometer mee. Echt geweldig vind ik dat.

Fietsen op een elektrische fiets went snel, maar je moet wel goed opletten. Ik krijg ondersteuning tot 30 km/u, maar moet wel zonder ondersteuning (en met een zware fiets) op gang komen. De ondersteuning volgt snel, hoor, dus ik klaag niet, maar het maakt stoplichten er niet echt leuker op. Als er een scherpere bocht volgt, zet ik mijn ondersteuning minder en stop ik met trappen, want anders ga je echt te snel in de bochten. Dat is in het begin even wennen, maar lukt vlot. Je moet zelf ook heel goed opletten. Automobilisten en andere fietsers schatten niet in dat je zo snel gaat en maken al eens een inschattingsfout. Goed opletten dus, maar dat deed ik gelukkig al en is echt een gewoonte bij mij. Je hebt best al heel wat fietservaring voor je elektrisch gaat fietsen, want anders gebeuren er zeker ongelukken. Al valt een ongeluk natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten, helaas.

Een elektrische fiets verbruikt natuurlijk ook energie, maar eigenlijk is dat echt heel weinig. De meeste andere mensen zouden de afstand die ik dagelijks afleg dan ook met de auto doen, maar daar kies ik bewust niet voor. Voor ritten van 15 tot 30 kilometer is een elektrische fiets echt ideaal, want beter voor mens én milieu. Ik ben mijn werkgever dan ook heel dankbaar dat ik zo’n fiets heb gekregen en dat ik nu een fietsvergoeding (22 cent per kilometer, reken maar uit) krijg. En al die cadeaus kosten mijn werkgever niets, want zowel de fietsvergoeding als de aankoop van de fiets zijn fiscaal aftrekbaar, de aankoop zelfs voor 120 %. Win-win dus!

Advertenties

13 thoughts on “Een maand op mijn elektrische fiets

  1. Ik heb een gewone fiets van m’n werkgever in bruikleen en word onderweg meer dan eens voorbijgestoken door fietsers op een elektrische fiets. Vroeger waren dat eerder ietwat oudere dametjes en heren, maar nu zie je inderdaad ook heel veel jonge mensen met een elektrische fiets. Ik krijg toch ook stilletjesaan zin om zelf over te schakelen 🙂 Vooral voor die korte afstanden waarvoor ik nu veel te makkelijk de auto neem.
    Welk merk/model van fiets heb je?

    Liked by 1 persoon

  2. Wat superleuk! Misschien nog een helm op voor de veiligheid? Ik fietste ook veel in NL, maar dan op een gewone fiets. Heerlijk vond ik dat. Maar dat was dan ook maar 17 km naar mijn werk. Voor zoveel km als jij fietst is de elektrische variant echt mega fijn!

    Like

    • Mijn collega fietst wel met een helm, ik twijfel nog. Zo snel gaan we nu ook niet en echt handig vind ik dat niet. 17 km vind ik toch ook al heel wat. Ik fietste vroeger 12 km en vond dat toch genoeg, zonder ondersteuning. 🙂

      Liked by 1 persoon

      • Geweldig initiatief! Zowel van jou als van je werkgever 😉
        Maar toch een helm opzetten hoor. Een ongeluk is, zoals je zelf schrijft, snel gebeurd en dan wil je écht wel een helm op je hoofd hebben. Ik spreek uit ervaring.

        Like

  3. ik moest er gisteren nog aan denken of je hem al had. het is inderdaad ontspannend om eens goed door te rijden en toch niet te “stoempen” zoals op een gewone fiets. en voor de afstand die jij dagelijks maakt, is het zeker de moeite. een helm zou ik toch ook overwegen. collega is pas gevallen en ze was blij dat ze een helm op had.

    Liked by 1 persoon

  4. Waw, knap wat jij doet, Gerlinde. Ik denk er ook wel eens over om zo’n elektrische fiets aan te kopen, maar weet niet of dat voor mijn verplaatsing nog een optie is: toch zo’n 33 km, naar hartje Brussel. Wat denk jij? Ik moet gelukkig niet elke dag naar Brussel, kan ook een paar dagen per week thuis werken. Die weegschaalbonus is ook mooi meegenomen. Ik breng de personeelschef van mijn werk op de hoogte van jouw verslag, werkt mogelijk inspirerend :-).

    Like

  5. Super dat het zo goed gaat ermee! Want inderdaad, 25km met een gewone fiets, dan neem je inderdaad eerder de trein he (ook niet slecht, maar als je evengoed de volle afstand buiten kan zijn en wat aan je conditie werken, waarom niet he). Afhankelijk hoe het hier gaat met de job (blijf ik er of niet, vind ik iets dichter bij huis of niet), zal het hier ook overwogen worden, want 30km met de nodige hellingen ertussen, dat is er gewoon over om dagdagelijks te doen. Leuk dus om je visie erop te lezen!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s